Opakowania tekturowe cieszą się bardzo dużą popularnością, a ich udział w rynku opakowaniowym stale rośnie. Nic w tym dziwnego, bowiem są uniwersalne, wytrzymałe i przede wszystkim – ekologiczne. Niemniej, aby odpowiednio spełniały swoją funkcję, należy przestrzegać standardów, dotyczących warunków przechowywania i transportu.

 

Przechowywanie opakowań tekturowych

Podstawowe zalecenie odnosi się do warunków, panujących w pomieszczeniach magazynowych. Magazyn lub inne pomieszczenie, w którym przechowujemy opakowania tekturowe, powinien być  regularnie wietrzony. Należy zapewnić prawidłową cyrkulację powietrza. Minimalna temperatura w pomieszczeniach magazynowych to 5 stopni, natomiast maksymalna to 30 stopni. Równie ważne są warunki wilgotnościowe, mające zasadniczy wpływ na surowce, z których produkuje się tekturę. Producenci opakowań tekturowych dbają, by wilgotność względna nie przekraczała 70% i nie spadała poniżej 30%. Istotne, aby warunki temperaturowo-wilgotnościowe były stałe, ponieważ ich gwałtowane wahania mogą mieć negatywny wpływ na parametry tektury. Z tego względu bardzo ważna jest regularna kontrola systemów wentylacyjnych. Opakowania tekturowe przechowujemy na paletach lub podestach, w miejscach czystych oraz suchych. Muszą być zabezpieczone przed bezpośrednim oddziaływaniem wilgoci, promieni słonecznych oraz kurzu i innych zanieczyszczeń. Nie powinno się również pozbywać z opakowań zabezpieczeń, do momentu rozpoczęcia użytkowania. W trakcie ponownego zakładania zabezpieczeń lub otwierania palet, należy zachować szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić opakowań.

 

Transport opakowań tekturowych

W transporcie opakowań tekturowych korzysta się ze specjalnie tym celu przystosowanych palet. Ważne jest, aby palety były suche i zabezpieczone. Stosuje się w tym celu dodatkowe arkusze tektury, taśmy spinające oraz folie stretch. Rodzaj zabezpieczenia należy każdorazowo dostosować do rodzaju środka transportu oraz czasu, przez jaki opakowania tekturowe będą przewożone do miejsca docelowego. Przykładowo w transporcie wodnym opakowania są szczególnie narażone na negatywne oddziaływanie wilgoci, a w transporcie lotniczym na uszkodzenia mechaniczne.